niedziela, 20 listopada 2011

coś długiego



Wyobraźcie sobie dziecko i świat, który je otacza – zabawki, ludzie, przedszkola, szkoły, place zabaw; to co robi w wolnym czasu, czy maluje, ogląda telewizję, a może wymyśla swój magiczną krainę. To wszystko nie jest bez znaczenia i my o tym wiemy. Każdy element otaczający wpływa na to jak się rozwijają, dlatego też stają się coraz częściej obiektem badań różnego rodzaju naukowców.
Artykuł pod tytułem „Nowoczesne postaci z kreskówek w dziecięcych zabawach i zabawkach” (ang. Modern Cartoon Characters in Children Play and Toys) autorstwa M. V. Sokolova poświęcony jest badaniu percepcji i rozumienia współczesnych filmów animowanych przez dzieci w wieku przedszkolnym. Ze względu na ilość czasu spęczaną przed telewizorem autorka postanowiła zbadać to zjawisko oraz jego wpływ na stan postrzegania rzeczywistości przez dzieci. Sokolova, która pracuje na Uniwersytecie Moskiewski w Instytucie Psychologii pragnie przedstawić kryteria ocen jakości produkcji mediów (zestawienie klasycznych bajek z najnowszymi produkcjami), które mogły by pomóc rodzicom w przedstawianiu odpowiednich bajek swoim pociechom, co ma zapewnić pozytywny wpływ na ich rozwój. (Artykuł dostępny w piśmie Psychological Science & Education; 2011, nr 2, str. 49-54).
Kolejny artykuł to”Gry dla dzieci w sztukach plastycznych i literaturze” (ang. Children’s play in the visual arts and literature) napisany przez O. N. Saracho. W swoim tekście autorka skupia się na historii gier dla dzieci, a także na różnicach jakie wytworzyły się na przełomie dziesięcioleci w samych grach i ich wpływie na tych, którzy w nie grają (czyli dzieciach:)). Saracho swoimi badaniami pragnie przedstawić historię gier, która jej zdaniem jest zaniedbywana przez naukę. Chce również pokazać jak gry były portretowane w poszczególnych okresach co ma na celu lepsze zrozumienie ich wpływu na kształtowanie się umysłu dziecięcego. (Artykuł dostępny na stronie: http://www.informaworld.com/openurl?genre=article&id=doi:10.1080/03004430802556356 ).
Ostatni artykuł jaki dziś przedstawię dotyczy sposobu nauczania bardzo przyjemnych rzeczy :)
Tytuł to „Sposoby uczenia dzieci sztuki: muzyki, tańca i poezji u dzieci w wieku 2-8 lat” (ang. The art of teaching children the arts: music, dance and poetry with children aged 2–8 years old). Artykuł jest pracą zbiorową. Do jego twórców należą: Ingrid Pramling Samuelsson, Maj Asplund Carlssonb Bengt Olsson, Niklas Pramling i Cecilia Wallerstedt. Tekst podejmuje temat nauczyciela w nauczaniu sztuki oraz tego jakie metody mogą pomóc w lepszym przyswajaniu wiedzy. Analiza została skupiona na: roli nauczyciela w uczeniu się sztuki przez dzieci; znaczeniu rozmowy jako metody; co stanowi obiekt wiedzy, czym go określany; jak skoncentrować uwagę na wyżej wymienionych dziedzinach sztuki; jak przebiegają postępy w przyswajaniu wiedzy przez dzieci. Artykuł ma na celu ułatwienie pracy pedagogom, również pokazanie jak przebiega proces poznawczy w dziedzinie sztuki u dzieci. (Artykuł dostępny w Internationa Journal od Early Years Education, 2009, nr 17, str. 119-135).
Wszystkie te artykuły zostały wyszukane za pomocą bazy danych ERIC – Educational Resource Information Center. Zapraszam serdecznie do przeczytania!

1 komentarz:

  1. Postacie z kreskówek to coś dla mnie. Nie, wciąż nie chcę dorosnąć ;)

    Disney! http://vader.joemonster.org/upload/zlo/570241036d520112.jpg

    OdpowiedzUsuń